måndag 21 september 2009

MENTAL BESKRIVNING AV ARSATHAS AISCHA 2009-09-20

NÅGRA BILDER FINNS PÅ MIN HEMSIDA/AISCHA/MENTALITET

1a KONTAKT
hälsning: 5
5= Överdrivet kontakttagande, ex hoppar, gnäller, skäller

Detta är det första momentet där jag ska gå med hunden i långt koppel runt en grupp människor och sedan gå ut till testledaren.
Aischa hoppade, studsade och pussade på folken och testledaren för att hälsa.

1b KONTAKT
Samarbete: 3
3= Följer med, men är inte speciellt engagerad i testledaren

I detta moment tar testledaren kopplet och går en sträcka med hunden.
Aischa följde med men hade full koll på vart jag var.

1c KONTAKT
hantering: 3
3=Accepterar hantering.
I detta moment tar testledaren kopplet och känner igenom hunden och tittar på tänder.
Ja och precis som det står, Aischa accepterade hanteringen.

2a LEK 1
Leklust: 1
1= Leker inte
I detta moment kopplar man lös hunden och jag får en trasa som jag ska dra 2 gånger på backen sedan slänga till testledaren och vi slänger den fram och tillbaka. Testledaren avslutar med att slänga iväg trasan.
Kanske lite fel, hon leker inte med oss! Men leker som en Borzoi springer runt runt på planen, men inget intresse av trasan.

2b LEK 1
Gripande: 1
1= Griper ej
Testas om hon griper trasan när testledaren slänger trasan.
Nää varför skulle Aischa göra det? 

2c LEK 1
Gripande och Dragkamp: 1
1= Griper ej
Testas om hon griper trasan och vill ha dragkamp när testledaren bjuder henne till det.
Nää varför skulle Aischa göra det? 

3a FÖRFÖLJANDE 1
1= Startar ej
Här ska hon jaga en trasa som åker iväg på ett zickzack spår.
Varför skulle Aischa göra det? .



3b GRIPANDE
1= Nonchalerar föremålet
Här beskrivs om hon griper föremålet i 3a
Varför skulle Aischa göra det när hon inte jagade?

OBS Förföljande görs två gånger och båda gångerna gav samma resultat ;-)

4 AKTIVITET
4= Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efterhand.
Här ska jag stå med långt koppel i 3 minuter och bara stirra rakt fram.
Aischa kunde inte förstå varför… Hon hade fullt upp med att kolla runt, nosa, titta på pinnar, pinka och små pipa lite.

5a AVSTÅNDSLEK
Intresse: 2
2= Kontroll. Avbrott förekommer
I detta moment blir vi placerade på ett ställe. Längre bort kommer en figurant hoppandes ur en buske med ett skynke över sig och flaxar med armarna och gömmer sig bakom ett plank. För att sedan hoppa ut igen med en trasa och bjuda hunden till lek och ropa lite. Man släpper hunden lös även i detta moment.
Aischa visade inget intresse för denna figurant, jo hon hade öronen på huvudet några gånger och hade lite koll på figuranten. Men sprang inte fram. När jag gick fram så hälsade hon men var inte intresserad av att leka heller nåt

5b AVSTÅNDSLEK
Hot/aggressivitet: 1
1= Visar inga hot beteenden.

5c AVSTÅNDSLEK
Nyfikenhet: 1
1= Går inte fram till figuranten inom tid.

5d AVSTÅNDSLEK
Leklust: 1
1= Visar inget intresse

5e AVSTÅNDSLEK
Samarbete: 1
1= Visar inget intrese

6a ÖVERRASKNING
Rädsla: 1
1= Stannar inte, eller kort stopp.
I detta moment kommer vi och går på en stig, när plötsligt en overall flyger upp framför oss på stigen. Då kollar man på vad hunden gör. Sen ska man passera förbi overallen fram och tillbaka vid två tillfällen under dess utsträckta armar för att se hur hunden reagerar på den.
Aischa stannade ett kort stopp.


6b ÖVERRASKNING
Hot/aggressivitet: 1
1=Visar inga hotbeteenden

6c ÖVERRASKNING
Nyfikenhet: 3
3= Går fram till overallen när föraren står bredvid
Jag behövde inte gå fram till overallen det gjorde hon själv

6d ÖVERRASKNING
Kvarstående rädsla: 2
2= Liten båge eller tempoväxling vid en av passagerna.

6e ÖVERRASKNING
Kvarstående intresse: 3
3= Stannar upp och luktar och tittar på overallen vid minst två tillfällen.

7a LJUDKÄNSLIGHET
Rädsla: 2
2= Hukar sig och stannar.
I detta moment går vi på en stig och plötsligt dras en kätting över en plåt. Sedan ser man om hunden går fram. Sen passerar man detta vid två tillfällen.

7b LJUDKÄNSLIGHET
Nyfikenhet: 3
3= Går fram till skramlet när föraren står bredvid.

7c LJUDKÄNSLIGHET
Kvarstående rädsla: 1
1= Ingen tempoförändring eller undanmanöver

7d LJUDKÄNSLIGHET
Kvarstående intresse: 3
3= Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen.
Aischa tittade mot skramlet!

8a SPÖKEN
Hot/aggressivitet: 2
2= Visar enstaka hotbeteenden.
I detta moment står vi i botten av ett V från båda hållen närmar sig sakta spöken.

8b SPÖKEN
Kontroll: 3
3= Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Ex halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan.
Aischa kontrollerade mest ett spöke hon morrade och skällde då och då.


8c SPÖKEN
Rädsla: 3
3= Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll.

8d SPÖKEN
Nyfikenhet: 4
4= Går fram till figuranten när föraren gått halva sträckan.

8e SPÖKEN
Kontakttagande med figurant i spökdräkt: 3
3= Besvarar kontakten från figuranten.

9a LEK 2
Leklust: 1
Hunden ska leka på samma vis som vid lek1
1= Leker inte

9b LEK 2
Gripande: 1
1= Griper inte
Aischa lekte även denna gång på sitt vis genom att springa runt på planen.

10 SKOTT
Två skott skjuts när hunden är kopplad och två när hunden aktiveras.
1= Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.
Aischa brydde sig inte om skotten alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar